Toldstyrelsen

Info

Forklaring fremmer forståelsen

Danskerne skal orienteres om Toldreglerne når de webshopper

Vi har samarbejdet med Skattestyrelsen i over 5 år og løst opgaver for alle 7 specialiserede styrelser. Kampagnetyperne har primært været proaktiv servicekommunikation til borgerne omkring relevante emner som kan have indflydelse på deres økonomi.

Denne case for Toldstyrelsen omhandler den told der pålægges når der handles over nettet, typisk varer fra USA og uden for EU’s grænser.

Faktum er at mere end 4 ud af 10 danskere har ikke styr på told- og momsreglerne på nettet. Trods stigende nethandel kender knap halvdelen af danskerne ikke til told- og momsreglerne, viser ny undersøgelse. Toldstyrelsen øger derfor informationen om reglerne.

Website: toldst.dk
Services: Mediestrategi, medierådgivning, medieplanlægning, kampagneeksekvering
Collaborators: Operate
:
Brief

Købeoplevelsen skal være uden overaskelser

Danskerne bruger mange penge på nethandel. I 2017 blev der ifølge Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) handlet for i alt 115 mia. kr., og i 2018 tegner beløbet til at blive endnu større. Alligevel kniber det med kendskabet til told- og momsreglerne på nettet. Næsten halvdelen af danske forbrugere (44 pct.) har ikke styr på told- og momsreglerne, mens hver femte slet ikke kender dem. Det fremgår af en ny undersøgelse, som Toldstyrelsen har fået lavet.

Ifølge underdirektør i Toldstyrelsen, Preben Buchholtz, skaber den manglende viden hos danskerne risiko for, at de bliver frustrerede, når deres varer mod forventning bliver pålagt told og moms.

”Det er smadderærgerligt at stå med en ekstraregning på en vare, når man lige troede, man havde gjort et kup. De gode tilbud på nettet kan vise sig at blive en dyr fornøjelse, når der kommer told, moms og gebyrer oven i prisen. Det er derfor, at det er så vigtigt, at vi får fortalt om reglerne på området”, siger Preben Buchholtz.

Design

Oplysning og vejledning til borgerne

Derfor lancerede vi i samarbejde med Toldstyrelsen en ny informationsindsats, der skulle informere danskerne om reglerne, bl.a. i form af en toldberegner, der gjorde det lettere at se, om en vare købt på nettet ville blive tillagt told og moms.

Det var vigtigt, at kampagnen blev solidt forankret i vejledningen, således at skatteforvaltningen kunne kommunikere synligt og proaktivt. Derfor skulle kampagnen entydigt fokusere på de kerneopgaver, som Toldstyrelsen løser. I den forbindelse var det vigtigt at kampagnen ikke tog form som en imagekampagne for Toldstyrelsen, men snare vejledte borgerne om de regler, Toldstyrelsen forvalter.

Altså var det dominerende fokus i kampagnen oplysning om reglerne for told, kombineret med konkret vejledning.

For at lykkes med at øge kendskabet til Toldstyrelsen og diverse regler gennem en positiv fortælling med afsæt i Toldstyrelsens kerneopgave, så skabte vi tre overordnede strategiske kampagnegreb, som var gældende for hele kampagneperioden:

1.      Synlig vejledningsindsats rettet mod forbrugerne – Kompetent

2.      Digitale metoder, der rammer bredt men præcist – Effektiv

3.      Klar fortælling om en proaktiv styrelse –Professionel

Denne kampagne var første gang, Toldstyrelsen blev synlig for offentligheden. Derfor blev kampagnen definerende for opfattelsen af Toldstyrelsen, hvilket gjorde det ekstra vigtigt at holde fokus på kerneopgaven. Kilde: Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH)